Koleje a všechna další zařízení nezbytná pro trať kolejových vozidel, nesmí na těchto stránkách chybět. Nechceme monitorovat veškeré opravované úseky a informovat o případných výlukách tramvajové dopravy. Účelem této stránky je připomenutí, jak důležitou součástí tramvajového provozu jsou, jaký mají vliv na pohodovou a plynulou jízdu, intenzitu a variabilitu provozu.
První kapitola Zmizelé koleje jak název napovídá, Vám a Vašim rodičům připomene množství kolejových sítí, které se dříve používaly a dnes již neexistují.
Zmizelé koleje - zvětšit
Opravy kolejí
Mnozí řidiči si pamatují na dobu, kdy se na trati nesetkali s žádným omezením rychlosti vzhledem ke stavu kolejového svršku. Ne proto, že by byl tak dokonalý, ale dříve se tyto rychlosti ani nevyvěšovaly a řidič jel přes kritické úseky pouhým citem a odhadem rychlosti. V dnešní době (08/2008), jsou na příčných drátech troleje omezené rychlosti v takovém množství, že si řidiči tramvají z tohoto stavu dělají legraci a myslí si, že je to past na jejich prémie. "Nejoblíbenější" jsou takové úseky s omezenou rychlostí, kdy individuální doprava jede za tramvají, která se sune rychlostí do 10-ti km/hod. a také v křižovatkách, kdy tramvaj dodržením rychlosti ucpe průjezd křižovatkou. Reakce a posunky řidičů automobilů na tramvajáky jsou běžné a posilují tak jejich vědomí, že to tramvajáci nemají v hlavě v pořádku a jedou pomalou rychlostí záměrně. Olej do ohně přilévá i omezení vjezdu do některých úseků tramvajím 14T, které jsou s 3 pevnými podvozky a mají tak vyšší tonáž na jeden podvozek. Někteří řidiči vidí příčinu neblahého stavu kolejí právě se zavedením vozu 14T do provozu. Jiní si myslí, že příčinou dnešního stavu kolejí je mizerná kvalita materiálu a málo finančních dotací na jejich průběžnou opravu. Úseky takřka páteřní, Anděl - Řepy, Výtoň až do Modřan, Maniny - Palmovka a i nová trať na Barrandov jsou důkazem tristního stavu kolejí v Praze.
Stačí si vzpomenout, jak svízelný byl před rekonstrukcí úsek trati u Letenského tunelu a Štefánikova mostu, kde se nesměly tramvaje potkávat v oblouku a tím se celý provoz v tomto úseku zdržoval a hrozila i srážka protijedoucích vozů. Takových rekonstrukcí proběhlo více. Vzpomeňme na Ohradu, kde tramvaje průjezdem touto křižovatkou nabíraly i více jak 5-ti minutová zpoždění. Využitím rozjezdových kolejových splítek se zvýšil i počet tramvajových vozů projíždějících touto křižovatkou. Křižovatky Palmovka, Strossmayerovo náměstí a Palackého náměstí nabízejí maximální průjezd do všech možných směrů. Praha i zkrásněla díky kolejím. Vzpomeňte na ponurou trať z Balabenky do Vysočan, z Vinice na Černokosteleckou, od Pražského hradu až na Pohořelec a třeba od Hradčanské k Prašnému mostu. Tyto úseky jsou zatravnělé a působí velice esteticky.V roce 2010 konečně i Praha začala využívat koleje bezžlábkové S49E1, které jsou pro provoz velmi výhodné a to nejenom vzhledem k ceně. Jízda po těchto kolejích je daleko tišší, odpadá riziko cizího předmětu ve žlábku a tudíž nehrozí vykolejení vlaku, nemusí se na nich provádět nákladné odvodnění a čištění žlábku. Těch výhod je více a poznávají je i řidiči, protože jízda je po těchto kolejích klidnější a v menší míře se na tomto typu kolejí projevují při horší adhezy prokluzy a snižování otáček kol.
Kbelská - Lehovec
Trojská - Hradčanská - Řepy
V roce 2010 se rozjely opravy na tratích, které výše popisuji jako havarijní. Je až s podivem, že se našly peníze v době krize a šetření, ale tramvajová doprava a bezpečná jízda cestujících je jistě prioritou nejvyšší. Úseky oprav Moráň - Botanická zahrada, Špejchar - Hradčanská - Prašný most, přeložka trati na Trojské a hlavně oprava celého úseku Anděl - Nádražní - Anděl - Řepy, výrazným způsobem ovlivňují kvalitu tramvajové dopravy v Praze. Na trati Kotlářka - Řepy se opět uplatnily kolejnice S49E1 a počítá se s nimi i v úseku opravy trati na Podolském nábřeží. Koncem tohoto roku se ještě opraví úsek mezi Čechovým mostem a Letenským tunelem a zmizí omezené rychlosti po rekonstrukci ulice U Výstaviště.
Jednotka Správa Dopravní Cesta (JSDC) si naložila obrovský kus práce a vynaložené prostředky se výrazně projeví i na spolehlivosti tramvajové dopravy.
Koleje jsou zkrátka fenoménem s kterým se potkáváme už od dětství, když jsme si sami stavěli vláčkové tratě a ne jednomu z nás tak učarovaly, že se staly součástí našeho budoucího zaměstnání.
Vyšehradský tunel
Rekonstrukce Letná
Pěší zóny
Křižovatky
Laurová
Radlice
Rekonstrukce Ohrady
Jiné koleje

zpracoval: František Plamínek ©2008